کد مطلب:301565 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:149

حضرت ام کلثوم


وی چهارمین فرزند حضرت فاطمه علیهاالسلام است.

علامه ما مقانی در «تنقیح المقال» در فصل مربوط به زنان چنین گوید: ام كلثوم دختر امیرالمومنین علیه السلام، این كنیه زینب صغری است، وی در كربلا به همراه برادر بزرگوارش حضرت امام حسین علیه السلام حضور داشت و بعد از شهادت آن حضرت در خدمت حضرت سجاد تا شام و از آن جا تا مدینه بود، وی بانوئی جلیل القدر، خردمند و سخنور بود، سخنرانی آن حضرت در كوفه و در مجلس ابن زیاد معروف و در كتابها نوشته شده است، و من آن حضرت را از افراد ثقه و مشهور بین اصحاب می دانم.

در اخبار آمده كه عمر به زور با او ازدواج كرده است ولی عده ای از دانشمندان منكر این ازدواج می باشند. آن حضرت، نواده رسول خدا و پاره تن حضرت زهرا علیهاالسلام بود، وی در تمام مصائب و دشواریها با حضر زینب شریك و همدم بود و در فضیلت و فصاحت و بلاغت و سن


دنباله رو خواهر بزرگوارش و چكیده نبوت و ثمره گرمی وحی بود، در دامان حضرت زهرا علیهاالسلام تربیت یافته و به آداب امیرالمومنین علیه السلام مودب شده و تحت سرپرستی حسنین علیهماالسلام بسر برده است و در سال هفتم هجری دیده به جهان گشود و چهارده ماه بعد از مراجعت از شام در مدینه درگذشت به طوری كه در كتاب «اعلام النساء» تالیف علی محمد علی دخیل آمده است. شوهرش عون بن جعفر بوده و بر طبق حدیثی كه از رسول خدا صلی الله علیه و آله و سلم نقل شده است وی به جز عون بن جعفر همسر فرد دیگری نشده و آن حدیث اینست كه روزی رسول خدا صلی الله علیه و آله و سلم به فرزندان علی و جعفر نگریسته و فرمود:دخترانمان برای پسرانمان و پسرانمان برای دخترانمان می باشند. [1] .


[1] «من لا يحضره الفقيه» 3/ 393، باب «الاكفاء».